Friday, November 15, 2013

KENAPA HARUS PILIH KLINIK BERSALIN, RAFFLESIA MEDICAL CENTRE(RMC)?



Bismillah..
knape  RMC?


DEKAT- 5 minit jer dari tempat tinggal sy..
FEMES- Byk kawan2  beranak kat sini.MAJORITI they all kasi positif komen
LEBIH  MURAH- Hospital swasta yg lain price double!
HIGHWAY-Dekat dengan HIGHWAY..so bukan kawasan jem yg teruk.(sebab tu I sgt selesa)


Okeh..ni pendapat peribadi sy.mula2  saya memang nak beranak kat hospital kerajaan.. memandangkan saya sendiri kerja kat hospital..so,ada benefit kot… lagi-lagi boleh guna GL…kawan-kawan pun ada gak keja  kat kaunter hasil…so,silap haribulan GL tu masuk laci jer kot..mean x payah potong gaji..member  la katakan…hehehe
TAPI..mistake nya hospital ni  HOSPITAL  JANTUNG  SABAH( konon2 NYER la…) tapi sampai sekarang nama tak ubah2..still nama hospital queen Elizabeth 2! So kat sini takde wad bersalin.Hanya untuk kes2 berat..such komplikasi jantung…tulang2..patah2..surgery..n kes yg berat2lah…kalau nak bersalin kena  gi kat LIKAS.HOSPITAL WANITA DAN KANAK-KANAK LIKAS…kat sana memang hospital pakar la..TAPI jaaaauuuhhhhh…kalau x jem  xper jugak. tapi jem masyaallahhhhhhh!  Konpom  boleh teberanak dlm kreta!
Hospital  LIKAS? PAKAR  ke??? Maybe la…sebab ada  gak dengar2  gosip kurang enak..tapi tu semua adalah kesilapan dan kekurangan manusia..lagipun ramai saaaaaaangat pempuan beranak kat situ.of kos la ada yang terlepas pandang kot…gosip ape??? Ank mati dlm kandungan la..lmbt masuk labour room la..dan ada lgi lah gosip2 lain. Tapi honestly..layanan beranak kat hospital gomen akan jadi BEST kalau kita ni staff kerajaan or staff kat situ..kalau orang awam???? Mimpi kot nak dpt layanan best… trust me!  Lagi-lagi branak anak kedua…sy pernah admit hospital LIKAS nih.dorang igt sy nak bersalin dah.Alkisahya,jururawat masyarakat gred u19 tu cakap  cenggini…”ha..anak kedua dah kan? Dah tau kan..jadi buka la kangkang”  iye-iye jer  ko suruh aku buka yer amoi…aku bukan nak teberanak la! Aku gastrik! Nasib baik aku x mampu nak bersuara or bergerak time tu…kalau tak aku penyepak gak  JM gred U19 nih. Sabo..sabo..and Banyak lagi la mulut2 org cakap…staff govement ni mulut celupar dlm  labour room… agree!!!
Di saat  para ibu-ibu bergelut dengan nyawa ibarat telur kat hujung  tanduk  tau.sakit kontraksi yang amat tu! Of kos akan terkeluar teriakan kecil mahupun besar. Time tu jugak la staff nurse ni dengan psycho nya  akan membebel…contohnya..
“jangan teriak la! Waktu main teriak jugak ke???”
“owh…waktu sedap ko tak hengat dunia..”
Ni lar contoh ayat-ayat psycho yang saya tak boleh tahan…so I choose  PRIVATE  HOSPITAL…

Ok back to main point, kenapa harus pilih (RMC), Rafflesia Medical Centre untuk bersalin????


1)privacy terjaga (memang la kan..nama pun hospital swasta  and KITA BAYAR)

Alkisahnye…mase saya nak deliver baby first dulu..kat Hospital Keningau.Saya pernah la di jadikan bahan eksperimen.. doctor pempuan tu,pakai tudung,pakai spek.(belum berkahwen,sebab tu tak faham kot..)Dia panggil budak2 praktikal dalam 7-8 orang ni,dok ikut sama-sama “tengok” apa yang dia buat.Time tu dia nak ambik sampel  dari “tut”..bayang kan la..selalunya kite ngadap doctor and staff nurse jer..tapi hari tu, ha…ambik ko! ada 8-9  bijik kepala dok jenguk kat “tut” kite…xper la…saya halalkan ilmu yg kalian dapat..Doktor ni pun satu.tak minta izin saya dulu.huh!
Contoh lain pulak.Hari tu sy byk kali admit hospital LIKAS, (alahan mengandung and badan kurang air)  jadi saya pernah dapat layanan yg teruk, pastu budak2 praktikal kat situ baaaaanyaaaakkk  berlegar-legar kat wad..rasa tak selesa..takde privacy..pastu suka  suka hati  die jer  berborak dengan kekawan dia.dah la dok bertenggeng di ujung katil kita.bising! huh! nak kena budak budak ni agaknya. Tapi sabo…sabo…memandangkan saya kurang sihat, tahan jer la…pernah ada satu kes,budak praktikal ni nak suntik saya..padahal doctor dah cakap x perlu suntik lagi dah..nasib baik saya  halang budak ni.tangan dia dah ready pegang jarum and siap mintak saya hulur tangan.saya trus cakap la..”tak yah suntik lagi dik..saya discharge petang ni”..tapi budak ni macam tak puas hati.dia Tanya staff nurse kat sana..guess what? Memang betul x yah suntik.ha.. kan dah malu….iye iye jer nak suntik orang.tapi tak boleh salahkan budak praktikal ni jugak..sebab time tu mereka tak di pantau oleh mereka yg bertauliah…mereka bergerak sendiri.
2) suami boleh masuk labour room!
Kat RMC suami boleh masuk labour room..hari tu suami saya masuk..siap tolong potong tali pusat baby lgi.amboi..nak jadi doctor ker..hehehe. DR SUTHA yang suruh suami saya potong tali pusat.Suami terkebil kebil jugak sebab terkejut.Siap Tanya DR SUTHA,”potong mcm ni?”sambil pegang gunting and tali pusat baby yang still terjuntai panjang dari dalam rahim saya... Baby still baring kat perut time tu..tengah nangis.sejuk! hahahaha  DR SUTHA memamg cool orangnya.tak Nampak muka dia tgh nervous ker..marah ker..salute! DR SUTHA memang da best! Kalau mcm ni, tmbah 2 anak lagi sy sanggup! oh yeah!


3)SELESA..AMAN..STAFF FRIENDLY!
Of kos la…swasta kan..pastu staff nurse akan ronda-ronda Tanya apa-apa keperluan kita…Hmm, masa tu tak cerewet dah nak request apa2..sebab baby dah keluar…Cuma nak selimut lebih jer sebab husbnd takde selimut. So selimut  jadi Alas tido atas lantai. Ngantuk sgt dah.



4) LEBIH MURAH DARI HOSPITAL SWASTA YANG LAIN
Yup lebih murah! sebab kalau hospital swasta tempt lain..price 2 kali ganda.seriously! dua tiga bulan before saya beranak, saya dah survey harga kat hospital swasta yang lain…beranak normal sahaja RM3500.++.. Caeser pula RM5000 to RM6000.++… tu belum termasuk caj-caj lain macam forcep..vakum..suntikan epidural n so on…
Saya bersalin kat rafflesia normal..Alhamdulillah.. harga? Ha..separuh harga daripada harga di atas.Berbaloi la dengan service..tak juga servis  5 bintang sangat..3 bintang la…jadikla.yg penting semua selamat! Thanks to my hubby untuk keselesaan ni..:)

Haaa..jadi u all jgn ragu-ragu kalau nak deliver bby kat sini yer...GOOD LUCK! Kalau nak tau info lebih,u ols taip jer www.rafflesiamedicalcentre.com








18 comments:

  1. kak..berapa la harga sebenar bersalin normal..atau bedah?anak pertama nih....nak tau bersalin normal ngan bedah<---ni pertama kali nih...berapa harga perkhidmatan dia yer...ASAP..

    ReplyDelete
  2. Hi.. Ye.. Sy pun nak tnya.. Brapa hrga nett untk yg normal kaylt RMC.. :) due 15 ni..:)

    ReplyDelete
  3. well...senang hati baca pasal RMC...coz mo bwa my mom p sana nanti...bukan beranak la tp cek pnyakit lain...hhehhe

    ReplyDelete
  4. Iye ke hospital likas mcm tu...sje je buat cerite... mne ade labor room mcm tu... tak yah lah buat cerite tak elok fitnah nama nye.. apa2 pun tahniah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes sy sdnri pernah kena..bad sgt ayat kuar dr mulut drg . x smua la. ada jg yg ok

      Delete
  5. Iye ke hospital likas mcm tu...sje je buat cerite... mne ade labor room mcm tu... tak yah lah buat cerite tak elok fitnah nama nye.. apa2 pun tahniah..

    ReplyDelete
  6. Iye ke hospital likas mcm tu...sje je buat cerite... mne ade labor room mcm tu... tak yah lah buat cerite tak elok fitnah nama nye.. apa2 pun tahniah..

    ReplyDelete
  7. Iye ke hospital likas mcm tu...sje je buat cerite... mne ade labor room mcm tu... tak yah lah buat cerite tak elok fitnah nama nye.. apa2 pun tahniah..

    ReplyDelete
  8. Sya prnah bersalin d hospital likas..n yes jd bahan ujikaji oleh dr pelatih.lain org lain Panamanian,jd takdanya nk fitnah2..

    ReplyDelete
  9. Sis sy pun nak tau brape kos nya bersalin kat RMC tu?

    ReplyDelete
  10. Sis sy pun nak tau brape kos nya bersalin kat RMC tu?

    ReplyDelete
  11. Salam Sis, berapa kos bersalin d RMC ya..boleh kongsi?

    ReplyDelete
  12. Salam Sis, berapa kos bersalin d RMC ya..boleh kongsi?

    ReplyDelete
  13. salam sis, kalau perkhidmatan berjarum untuk bayi adakah

    ReplyDelete
  14. Saya dah 4 x bersalin d hsp likas, x pernah ada nurse yg mcm ni.. semuanya baik2 dan bertanggungjawab malah masa saya bersalin anak kedua nurse pelatihlah juga yang tolong bb saya yg lemas dalam kandungan. Nurse 2 bersusaha sedaya upaya untuk membantu sehinggalah bb saya selamat. Sayang sekali saya lupa tanya nama nurse pelatih 2. God bless her dan semua nurse likas yang sangat bertanggungjawab dan dedikasi.

    ReplyDelete